Interview met Alix Jacops

Alix Jacops is de allereerste winnaar van de Grote prijs voor Sociale fotografie. Ondertussen dendert de wedstrijd onvermoeibaar op zijn elan verder en reiken we die in juli 2024 al voor de zevende keer uit. Wij hebben dus niet stilgezeten! Maar hoe is het Alix vergaan sinds ze met haar fotoreeks won in 2018? Wel, zo blijkt, ook zij werkt met opgestroopte mouwen verder, met onder meer een eigen studio en een lopend project!

Fotografie na de Grote Prijs, met Alix Jacops

Hoi Alix! Dat is al even geleden. Kan je iets meer vertellen over de reeks waarmee je toen won?

De reeks ‘Are you faking, Mr. Smith?’ was mijn afstudeerproject aan het KASK in Gent. Mijn bachelorproef, ‘Nymphomaniac’, ging over seksverslavingen bij vrouwen, een onderwerp waar we weinig over weten omdat we er te weinig over spreken. Ik maakte geënsceneerde foto’s in de studio met een model en gebruikte seksspeeltjes als props. Het werden heel uitgepuurde, stilistische beelden.

Tijdens mijn masteropleiding wou ik opnieuw werken met een taboe-onderwerp en zo kwam ik terecht bij de porno-industrie. Ook hier ging ik weer op zoek naar uitgepuurde beelden om een ander beeld te scheppen dan wat men verwacht te zien. In beide projecten ging ik eigenlijk op zoek naar schoonheid in onderwerpen die niet onmiddellijk als mooi worden beschouwd.

© Alix Jacops

De beelden lijken ook daar geënsceneerd, maar ditmaal is dat niet het geval. Hier vond ik het net interessant om op zoek te gaan naar de dunne grens tussen fictie en non-fictie die je vindt op zo’n filmset en bij binnenhuisfotografie in het algemeen.

Dit is ondertussen zes jaar geleden. Wat heb je op fotografisch daarna gedaan?

Toen ik afstudeerde werd ik via het KASK geselecteerd als artist in residence voor het Breda Photo festival. Samen met de andere residenten maakten we nieuw werk rond het thema ‘To Infinity and Beyond’, wat eindigde in een groepstentoonstelling. Daarna ging ik onmiddellijk aan de slag als voltijdse fotograaf bij een bedrijf dat locaties verhuurt voor photoshoots en filmopnames. Ik maakte daar vooral interieurbeelden. Al snel voelde ik dat ik hier mijn creativiteit niet kwijt kon en kriebelde het om zelf iets op te starten binnen de fotografie. Zo startte ik een fotostudio op met mijn partner Simon, onder de naam We are Wilson.

Daarnaast startte ik ook samen met Simon een documentair-fotografisch project over een cold case in Noorwegen. Hiervoor volgden we in 2021 een traject via Breedbeeld onder begeleiding van Sanne De Wilde en organiseerden we een groepstentoonstelling in het Begijnhof aan Z33 in Hasselt.

Je hebt een eigen studio met je vriend. Waar zijn jullie in gespecialiseerd? Welke beelden mogen mensen van jullie verwachten?

‘We are Wilson’ is gespecialiseerd in custom product fotografie en set-design. Als alternatief op de klassieke productfotografie gaan we aan de slag met veel kleuren en materialen om het product echt in de spotlights te zetten. We bieden een volledig pakket aan, van A tot Z: we denken mee over een concept, we ontwerpen/maken een unieke set op maat van het product, we fotograferen het product in onze studio en nemen ook de post-productie op ons.

© We Are Wilson

Overweeg je om ooit gebruik te maken van AI in je werk? 

Voor ons documentaire-achtig project over de cold case lijkt het ons wel interessant om te experimenteren met AI.

De cold case gaat over de Isdal-vrouw. De vrouw werd in de jaren ’70 dood teruggevonden in Isdalen, een vallei vlakbij Bergen in Noorwegen. De zaak werd destijds na twee weken reeds afgesloten door de Noorse politie maar werd in 2017 toch heropend. Tot op vandaag is het nog niet gekend wie de vrouw is en hoe ze om het leven is gekomen. Er zijn uiteenlopende theorieën in omloop, van zelfmoord tot spionage.

Tijdens het traject dat we volgden met Sanne De Wilde konden we niet naar Noorwegen reizen omwille van de toenmalige coronaregels. We besloten aan de slag te gaan met archiefmateriaal en creëerden een investigation room waar de bezoekers zelf op zoek konden gaan naar tips omtrent de zaak. We willen graag het project terug oppikken en naar Noorwegen reizen om o.a. de locatie te fotograferen waar haar lichaam werd gevonden. Daarnaast willen we met AI experimenteren om de vrouw bijvoorbeeld een gezicht te geven of bepaalde situaties omtrent haar zaak visueel te recreëren.

© We Are Wilson

Wat zijn je toekomstplannen op fotografisch vlak? Wat wil je nog bereiken?

Mijn focus ligt nu vooral bij het uitbouwen van We are Wilson. We zijn momenteel aan het samenwerken met een business coach, die zich specialiseert in het begeleiden van creatievelingen. Bij het opstarten van een bedrijf komt veel kijken. Zeker marketing vinden we best ingewikkeld dus het is fijn om hiervoor begeleiding en ondersteuning te krijgen.

Daarnaast wil ik graag terug tijd vrij maken voor persoonlijk werk. Dat is na het behalen van mijn diploma automatisch op de achtergrond verzeild. Het project van de Isdal-vrouw staat reeds in de startblokken dus dat werken we sowieso verder uit.

Dankjewel voor het gesprek Alix! En veel succes met dit project!


Wil je op de hoogte blijven van wat We Are Wilson zal doen met de Isdal-vrouw? Hou dan zeker een oogje in het zeil op Alix’ website of Instagram