Grote Prijs Sociale Fotografie: de winnaar: Karel Saelaert!

Op donderdag 14 juli stroomde de Fernandezzaal in Ons Huis op de Vrijdagmarkt vol voor de prijsuitreiking van de Grote Prijs Sociale Fotografie. Zeven laureaten dongen mee naar de hoofdprijs.

Karel Saelaert werd uitgeroepen tot winnaar van de Grote Prijs Sociale Fotografie 2022!

De jury benadrukte de intensiteit die leeft in het werk van Karel. Uit het jury verslag:

“Het werk van Karel Saelaert is niet gepolijst, het is niet proper, het is ruw, echt en doorleefd. Net zoals het leven in Zuid Afrika dat een zeer gewelddadige regio is. Het is hard en zacht terzelfdertijd en de betrokkenheid van Karel is groot. Karel staat in de scène. Je voelt zijn aanwezigheid. Hij is niet afstandelijk: hij geeft om die jongeren. Het is straf dat hij hun vertrouwen gewonnen heeft. Hij heeft oog voor hun dromen die soms moeilijk te handhaven en te realiseren  zijn in dit land. Kortom een meer dan verdiende winnaar! ”

 

Deze reeks maakte Saelaert tijdens zijn verblijf in Zuid Afrika. Zelf vertelt hij er dit over:

“In Kaapstad komen vele kinderen en jongeren alleen op straat terecht. Ze vluchten weg van onleefbare thuissituaties zoals misbruik, alcohol en geweld.

Al snel komen ze terecht in een ruwe wereld waarin bedelen of stelen de enige manier van overleven is. Om hun overlevingskansen te vergroten moeten ze zich aansluiten bij andere jongeren in dezelfde situatie. Straatbendes ontstaan.

Ik raakte bevriend met een groepje jongens die zich in het centrum een slaapplek zochten in de buurt van Churchstreet. Na een avondlijke autorit op Lyon’s Head, waar we genoten van de skyline van Kaapstad en wat hiphop muziek, zette ik hen terug af in de stad. De volgende dag bleek er een ruzie ontstaan te zijn tussen twee meerijders en die eindigde
met een moord die nacht.

Zo werd ik gefascineerd door hun levensstijl. Ik nam me voor om ze af en toe weg te nemen uit hun stressvolle leven. Soms gingen we naar het strand of soms wandelden we in de natuur rond Kaapstad.
Deze reeks foto’s zijn in de stad en op enkele van deze uitstappen getrokken.”

© Karel Saelaert
© Karel Saelaert
© Karel Saelaert
© Karel Saelaert
© Karel Saelaert
© Karel Saelaert
© Karel Saelaert
© Karel Saelaert
© Karel Saelaert