Je maakt tekst wervend wanneer je lezers zich aangesproken voelen.
1. Schrijf behoeftegericht
- Als je wil dat mensen gevolg geven aan je oproep (om deel te nemen, zich in te schrijven, iets te kopen…,) dan moet je ze raken.
- Dit doe je door behoeftegericht te schrijven.
- Achterhaal wat je deelnemer wil bereiken en koppel deze behoefte aan jouw aanbod.
Voorbeelden van aanbod | Vertaling naar behoefte |
---|---|
Webinar | Kennis vergroten over X |
Fotowedstrijd | Herinneringen vastleggen, erkenning, winnen |
Facebookpagina | Zichtbaarheid voor je afdeling |
2. Overtuig
- Je overtuigt door voordelen te benoemen.
- Anders gezegd: je geeft antwoord op de vraag ‘wat heb ik daaraan’.
3. Denk aan de call-to-action
- De call-to-action is het ultieme duwtje in de rug.
- Gebruik een werkwoord dat aanzet tot actie en formuleer kort en bondig.
- Voorbeelden: ‘Schrijf je hier in’, ‘Bestel nu’, ‘Reserveer vandaag’…
4. Maak je tekst persoonlijk
- Vermijd het woord men. Dat voelt onpersoonlijk en creëert afstand.
- Spreek de lezer rechtstreeks aan met je of u.
- Stel eens een vraag, zo betrek je de lezer.
- Hou je ideale deelnemer in het achterhoofd terwijl je schrijft.
- Buig zinnen die beginnen met ‘wij’ of ‘ik’ om naar ‘u’ of ‘jij’:
- Ik stuur je de bevestiging vandaag → Je ontvangt de bevestiging vandaag.
- Wij nodigen je van harte uit → Je bent van harte welkom.
5. Formuleer positief
- Je kan een negatieve boodschap bijna altijd positief formuleren. Zo voorkom je weerstand bij de lezer.
- Zorg wel dat de betekenis (
niet verandert) hetzelfde blijft en wees concreet.- Als je de foto’s te laat aanlevert, dan wordt je folder later opgeleverd
→ Je ontvangt de folders op tijd als ik de foto’s voor <datum> ontvang. - Als je niet op tijd betaalt, kunnen we je inschrijving niet garanderen.
→ Betaal voor <datum> en wees zeker van je inschrijving. - De korting vervalt als je de na 31 maart bestelt.
→ Bestel voor 31 maart en geniet 5% korting.
- Als je de foto’s te laat aanlevert, dan wordt je folder later opgeleverd
6. Denk aan de opmaak (want het oog wil ook wat)
- Gebruik een titel die de aandacht trekt.
- Deel je tekst in alinea’s in. Plaats de belangrijkste informatie bovenaan.
- Creëer rust tussen de alinea’s door witruimte.
- Geef iedere alinea een tussentitel.
- Gebruik bulletpoints voor opsommingen (zoals hier dus).
- Versterk je tekst met relevante foto’s of illustraties.