Vrijwilligersplatform – Wervend schrijven

Je maakt tekst wervend wanneer je lezers zich aangesproken voelen.

1. Schrijf behoeftegericht

  • Als je wil dat mensen gevolg geven aan je oproep (om deel te nemen, zich in te schrijven, iets te kopen…,) dan moet je ze raken.
  • Dit doe je door behoeftegericht te schrijven.
  • Achterhaal wat je deelnemer wil bereiken en koppel deze behoefte aan jouw aanbod.
Voorbeelden van aanbod Vertaling naar behoefte
Webinar Kennis vergroten over X
Fotowedstrijd Herinneringen vastleggen, erkenning, winnen
Facebookpagina Zichtbaarheid voor je afdeling

2. Overtuig

  • Je overtuigt door voordelen te benoemen.
  • Anders gezegd: je geeft antwoord op de vraag ‘wat heb ik daaraan’.

3. Denk aan de call-to-action

  • De call-to-action is het ultieme duwtje in de rug.
  • Gebruik een werkwoord dat aanzet tot actie en formuleer kort en bondig.
  • Voorbeelden: ‘Schrijf je hier in’, ‘Bestel nu’, ‘Reserveer vandaag’…

4. Maak je tekst persoonlijk

  • Vermijd het woord men. Dat voelt onpersoonlijk en creëert afstand.
  • Spreek de lezer rechtstreeks aan met je of u.
  • Stel eens een vraag, zo betrek je de lezer.
  • Hou je ideale deelnemer in het achterhoofd terwijl je schrijft.
  • Buig zinnen die beginnen met ‘wij’ of ‘ik’ om naar ‘u’ of ‘jij’:
    • Ik stuur je de bevestiging vandaag → Je ontvangt de bevestiging vandaag.
    • Wij nodigen je van harte uit → Je bent van harte welkom.

5. Formuleer positief

  • Je kan een negatieve boodschap bijna altijd positief formuleren. Zo voorkom je weerstand bij de lezer.
  • Zorg wel dat de betekenis (niet verandert) hetzelfde blijft en wees concreet.
    • Als je de foto’s te laat aanlevert, dan wordt je folder later opgeleverd
      →  Je ontvangt de folders op tijd als ik de foto’s voor <datum> ontvang.
    • Als je niet op tijd betaalt, kunnen we je inschrijving niet garanderen.
      →  Betaal voor <datum> en wees zeker van je inschrijving.
    • De korting vervalt als je de na 31 maart bestelt.
      →  Bestel voor 31 maart en geniet 5% korting.

6. Denk aan de opmaak (want het oog wil ook wat)

  • Gebruik een titel die de aandacht trekt.
  • Deel je tekst in alinea’s in. Plaats de belangrijkste informatie bovenaan.
  • Creëer rust tussen de alinea’s door witruimte.
  • Geef iedere alinea een tussentitel.
  • Gebruik bulletpoints voor opsommingen (zoals hier dus).
  • Versterk je tekst met relevante foto’s of illustraties.