Vrijwilligersplatform: sociale media gebruiken

Sociale Media: ga online in gesprek met de mensen in en rondom je afdeling

Als je met de computer of met de smartphone overweg kunt, kan een account van je afdeling op één van de vele sociale media zeker een meerwaarde betekenen.

Het grote verschil met traditionele vormen (brochures, folders) is dat sociale media ontworpen zijn om in gesprek te gaan met betrokkenen of geïnteresseerden. Sociale media nodigen uit tot een reactie.

Terwijl je website of nieuwsbrieven geschikt zijn (en blijven) voor de algemene info, uitgebreide verslagen ed en hierbij ook meestal éénrichting zijn,  is social media een platform waar je veel rechtstreekser in contact staat met je achterban. Je moet het dan ook vooral zien als een aanvulling op je communicatie en niet persé als een vervanging van wat je al doet.

Bekijk daarom op voorhand zeker of er bij je bestaande of gewenste doelgroep gebruikers zijn van sociale media. Beslis op basis daarvan of het nuttig kan zijn om een account aan te maken op het platform waar je doelgroep aanwezig is.

Als je de keuze maakt om ergens een account te beginnen, bekijk dan zeker dat je je afdeling kenbaar maakt als een Linx+ afdeling. Wij hebben voor elke afdeling een pakket met logo’s die je kunt gebruiken als profielfoto en op de beelden die je online plaatst.


 

Start: een handige vrijwilliger

Indien je start met sociale media, hou er dan rekening mee dat het account van je afdeling pas interessant wordt voor je volgers als het regelmatig gevoed wordt. Voor geïnteresseerden is het een manier om je afdeling te contacteren en de mensen verwachten dus een reactie.

Is er iemand in de afdeling die zich geroepen voelt om de sociale media te beheren en daar actief mee bezig te zijn?

Het is belangrijk dat de persoon die hiervoor verantwoordelijk is het vertrouwen krijgt om deze spontane reacties te posten. Bij het aankondigen van activiteiten kan dit op voorhand worden afgesproken, bij een reactie gaat het veel meer om de snelle, spontane reactie namens de afdeling.


 

Welk medium is geschikt voor mijn afdeling?

De meeste verenigingen zijn op diverse platformen aanwezig, we bespreken even de belangrijkste:

Facebook

Op Facebook is het mogelijk om via een persoonlijk account “een pagina” voor je afdeling aan te maken. Deze pagina kan dan geliket of gevolgd worden door een breed publiek.

Op je facebookpagina heb je de mogelijkheid om publieke berichten en foto’s over je activiteiten te posten. Als je beschikt over een website, kun je telkens de link naar het volledige verhaal erbij plaatsen.

Een Facebookpagina is ook erg handig om open “evenementen” aan te maken, waar je mensen voor kunt uitnodigen en breed promotie voor wilt maken.

Daarnaast kun je via je pagina ook een “groep” aanmaken. Die kan zichtbaar zijn voor het brede publiek, besloten enkel voor de leden of geheim zijn (niet via de zoekfunctie te vinden). Als je afdeling veel vrijwilligers heeft, kan een groep handig zijn om regelmatig contact te houden. Een groep heeft de functie om berichten uit te wisselen en informatie met elkaar te delen en is dus meer een overlegkanaal dan een promotiekanaal.

Let wel dat Facebook de info van pagina’s minder snel aan volgers laat zien dan vroeger, omdat ze je proberen te stimuleren om je berichten betaald te promoten.

De doelgroep en gebruikers zijn bij Facebook dus zeer breed. De stijl van je afdelingspagina kan je in de opstart in je eigen huisstijl opbouwen.

 Instagram

Instagram richt zich op het delen van foto’s. De bedoeling is dat je met één beeld de interesse wekt van je volgers. Het is ook mogelijk om dit live te doen op de activiteit in wat instagram “je verhaal” noemt.

Door het gebruik van de #hashtags kan je de boodschap verspreiden naar iedereen die interesse heeft in deze hashtag. Ook dit is een middel om een breder publiek te bereiken.

Probeer hier samen over na te denken. Hebben jullie veel foto’s van activiteiten? Het kan interessant zijn om ook iets van je leden te delen. Zet een sponsor in het zonnetje en wissel af in je inhoud. Het medium is minder geschikt voor ‘droge’ aankondigingen van activiteiten, wel voor levendige verslagen in diverse beelden.

TikTok

In dit relatief nieuw medium is het de bedoeling dat je de aandacht trekt met een korte video (15 sec). Dit platform is vooral the place to be voor jongeren en de zogenaamde ‘influencers’.

Het potentieel van TikTok is dat een aantrekkelijke post die hier wordt opgepikt de kans heeft om binnen de kortste keren viraal te gaan, dat wil zeggen dat ze duizenden keren gedeeld en bekeken wordt. Alhoewel dit gericht is op jongeren, zien we meer en meer bedrijven, politieke partijen en verenigingen dit medium ook gebruiken om zo jongeren te bereiken.

Het kan op die manier een interessant middel zijn om een project van je afdeling in de kijker te zetten bij een jonger publiek.


Iets voor ons?

Voor je start met één of meerdere media is het belangrijk te beseffen dat een pagina van een vereniging meer vraagt dan een persoonlijke pagina. Op sociale media is iedereen een uitgesproken bondscoach/specialist/viroloog dus het is ook medium waar discussie tot de orde van de dag behoort. Als vereniging krijg je een bepaald imago door de manier waarop je reageert. Hou hier rekening mee en bespreek met je afdeling hoe jullie graag naar buiten willen komen.

Check tijdens de activiteiten ook zeker de toestemming van je leden om foto’s van individuele personen te mogen gebruiken op sociale media.

Zoals gezegd, is het belangrijk dat je je er van bewust bent dat je aanwezigheid op sociale media pas werkt wanneer je zichtbaar bent en blijft. Dit betekent dat je best op zeer regelmatige basis (liefst meerdere keren per week) je volgers informeert. Dit is ook nodig om opgepikt te worden door de software van het medium die bepaalt wie wat te zien krijgt.

Starten met social media is dus zeker een verrijking voor afdelingen, maar hou zeker rekening met de nodige valkuilen en bespreek dit zeker met je bestuur en evalueer dit ook na een aantal maanden:

  • Wie wordt beheerder en is dat haalbaar?
  • Met welk medium bereiken we onze doelgroep?
  • Welk beeld willen we van onszelf uitdragen en welke dingen willen we daarvoor delen?
  • Maak je kenbaar als Linx+ afdeling en gebruik de logo’s die we speciaal voor je afdeling voorzien.

Veel succes!

O ja: vergeet niet Linx+ te volgen op Facebook en Instagram 🙂