1. Wees de journalist
- Zet je in de schoenen van de journalist.
- Is het onderwerp van jouw persbericht interessant genoeg voor de doelgroep van het medium?
- Wees kritisch over de nieuwswaarde van je bericht.
2. Nieuws, geen reclame
- Het doel van een persbericht is informeren, je wil een nieuwsbericht delen.
- Een te wervende tekst en reclametaal kan journalisten afschrikken.
- Probeer dus zo objectief mogelijk te schrijven: blijf to-the-point, formuleer helder en hou je aan de feiten.
3. Zorg voor een opvallende titel
- Je titel moet weerspiegelen waar je persbericht over gaat en prikkelen om verder te lezen.
- Fris, kort en een call-to-action werken vaak goed.
4. Een goede structuur is het halve werk
Er is een standaard opbouw voor een persbericht die je best kan volgen.
- PERSBERICHT – plaats – datum
- Opvallende titel
- Intro/lead (korte en bondige samenvatting)
- Uitwerking (achtergrondinformatie en verdere context)
- Contactgegevens (voor meer informatie verwijzen naar een bereikbare contactpersoon met naam, e-mailadres en telefoonnummer).
- Evt. link naar bijlages
5. De vijf W’s + H
Vermeld in de intro of lead de vijf W’s:
- wie
- wat
- waar
- waarom
- wanneer
- Ook ‘hoe’ kan handig zijn om hier te vermelden, maar je kan deze ook in de uitwerking plaatsen.
6. Schrijven is schrappen
- Beperk het persbericht tot één onderwerp.
- Hou het kort en zakelijk (max. 1 A4).
7. Vermijd hulpwerkwoorden
- Persberichten lezen het prettigst als ze in de actieve vorm zijn geschreven.
- Voorkom dus hulpwerkwoorden, zoals ‘zullen’, ‘worden’ en ‘kunnen’.
- Daarnaast is het aan te raden om te schrijven in de derde persoon. Gebruik ‘ik’ en ‘wij’ best alleen in citaten.
8. Klaar met schrijven, en nu?
- Verstuur je persbericht niet als een bijlage, maar zet de tekst integraal in je e-mailbericht, zodat je bericht niet wordt tegengehouden door de firewall van de ontvanger.
- Stel bijlages zoals beeldmateriaal en overige documenten beschikbaar via een link naar een website.
- Verzend je bericht niet met hoge urgentie om irritatie bij je ontvanger te voorkomen.
- Het beste tijdstip voor het verspreiden van een persbericht is tussen 11u en 16u.