Vrijwilligersplatform: Een persbericht schrijven

1. Wees de journalist

  • Zet je in de schoenen van de journalist.
  • Is het onderwerp van jouw persbericht interessant genoeg voor de doelgroep van het medium?
  • Wees kritisch over de nieuwswaarde van je bericht.

2. Nieuws, geen reclame

  • Het doel van een persbericht is informeren, je wil een nieuwsbericht delen.
  • Een te wervende tekst en reclametaal kan journalisten afschrikken.
  • Probeer dus zo objectief mogelijk te schrijven: blijf to-the-point, formuleer helder en hou je aan de feiten.

3. Zorg voor een opvallende titel

  • Je titel moet weerspiegelen waar je persbericht over gaat en prikkelen om verder te lezen.
  • Fris, kort en een call-to-action werken vaak goed.

4. Een goede structuur is het halve werk

Er is een standaard opbouw voor een persbericht die je best kan volgen.

  • PERSBERICHT – plaats – datum
  • Opvallende titel
  • Intro/lead (korte en bondige samenvatting)
  • Uitwerking (achtergrondinformatie en verdere context)
  • Contactgegevens (voor meer informatie verwijzen naar een bereikbare contactpersoon met naam, e-mailadres en telefoonnummer).
  • Evt. link naar bijlages

5. De vijf W’s + H

Vermeld in de intro of lead de vijf W’s:

  • wie
  • wat
  • waar
  • waarom
  • wanneer
  • Ook ‘hoe’ kan handig zijn om hier te vermelden, maar je kan deze ook in de uitwerking plaatsen.

6. Schrijven is schrappen

  • Beperk het persbericht tot één onderwerp.
  • Hou het kort en zakelijk (max. 1 A4).

7. Vermijd hulpwerkwoorden

  • Persberichten lezen het prettigst als ze in de actieve vorm zijn geschreven.
  • Voorkom dus hulpwerkwoorden, zoals ‘zullen’, ‘worden’ en ‘kunnen’.
  • Daarnaast is het aan te raden om te schrijven in de derde persoon. Gebruik ‘ik’ en ‘wij’ best alleen in citaten.

8. Klaar met schrijven, en nu?

  • Verstuur je persbericht niet als een bijlage, maar zet de tekst integraal in je e-mailbericht, zodat je bericht niet wordt tegengehouden door de firewall van de ontvanger.
  • Stel bijlages zoals beeldmateriaal en overige documenten beschikbaar via een link naar een website.
  • Verzend je bericht niet met hoge urgentie om irritatie bij je ontvanger te voorkomen.
  • Het beste tijdstip voor het verspreiden van een persbericht is tussen 11u en 16u.