Reporter ter plaatse: Firmin in Charleroi

Auteur onbekend, ca 1910. Collectie Michel F. David

Op geregelde tijdstippen trekt onze reporter ter plaatse Firmin de Maître erop uit om grote en kleine expo’s te bezoeken. Vandaag strijkt hij neer in het Fotomuseum in Charleroi. Hij schijnt zijn licht op de diverse expo’s die er deze zomer lopen. Hieronder zijn impressie.

Uit liefhebberij. De grote en kleine geschiedenis van de amateurfotografie

Tot 18 september presenteert het Fotomuseum in Charleroi terug diverse tentoonstellingen waar deze keer letterlijk erfgoed bij betrokken is. De amateur fotograaf uit vervlogen tijden komt onder de noemer “Uit Liefhebberij” rijkelijk aan bod.

“Uit Liefhebberij” is zeker een mooie omschrijving om de hobby van de amateur beeldjesjager te omschrijven. Het nemen/maken en niet trekken (!) van foto’s al dan niet met een Kodak(ske) is zeker niet meer van deze eeuw maar was  gedurende bijna twee eeuwen toch een interessant tijdverdrijf. Het was zeker belangrijk voor het bewaren van allerlei toestanden en gebeurtenissen in de privé en de algemene leefwereld. Men kan het gemakkelijk sociale fotografie noemen. In tegenstelling tot vandaag zijn de meeste van die opnamen bewaard gebleven. Men had de oorspronkelijke drager een glasplaat en later film, eerst zwart-wit en later kleur maar vooral men had bijkomend de afdruk op papier. Nu nog terug te vinden in een album of in een schoendoos. Sedert het digitale tijdperk worden ontzaglijk veel foto’s gemaakt maar eveneens gaan er zeer veel verloren. En eens weg, meestal altijd weg.

Het Fotomuseum neemt nu een bijzonder initiatief om daaraan een grote tentoonstelling te weiden. Een 200 tal foto’s, meestal op klein formaat en dikwijls zonder te weten wie de auteur was, zijn nu per thema opgehangen. Komen rijkelijk aan bod : familie en hun feesten, kiekjes allerlei, reizen, gebeurtenissen enz…
Het museum werkt voor deze tentoonstelling samen met La Conserverie, een iconografisch fonds voor binnenlandse fotografie in Frankrijk en Michel F. David en zijn Edition Sur la Banquise die een belangrijk deel van tentoonstelling aanlevert.

Auteur onbekend, ca 1905 Blankenberge. Coll. Musée de la Photographie

Paris Impasse – Karin Borghouts

Een tweede grote tentoonstelling is deze van de fotografe Karin Borghouts, thuis in schilder en beeldhouwkunst, werkte in de grafische wereld en specialiseerde zich in fotografie waar de technische en de donkere kamer techniek (ja, ze bestaat nog) een grote rol spelen. Het werk dat ze in het museum presenteert is een project dat ze maakte tussen 2011 en 2021 in Parijs. “Paris Impasse” is een beeldoverzicht van de doodlopende steegjes in die lichtstad. Van de 600 steegjes, of Cul-de-sacs volgens de oude Franse naam, heeft ze er 400 van in beeld gebracht in een strakke compositie en zo veel als mogelijk zonder personen, auto’s en ander straatmeubilair.

Bij het kijken naar de straatjes is het precies of je in een grote schouwburg zit met voor u een hedendaags decor, net voor de voorstelling waar de stilte al is ingetreden. Naast de tentoonstelling  is er een prachtig boek (uitgeverij Snoeck) waarin 200 impasses uit de 20 arrondissementen van Parijs aan bod komen. Het is als het ware een luxueuze toeristische gids waarbij zeker de drang opkomt om ter plaatse de locaties te gaan opzoeken.

Toch nog even vermelden dat in het werk van Karin Borghouts gebouwen en interieurs een grote rol spelen. Met onder andere een beklijvende reeks over de uitgebrande ruimten in haar ouderlijk huis, werffoto’s van de renovatie van het Koninklijk Museum voor Schone kunsten in Antwerpen en het project “Vincent was here” rond Vincent van Gogh.

Karin Borghouts voor een van haar foto’s, de Passage Hennel in Parijs. ©Maîtrise

Wuhan Radiography – Simon Vansteenwinckel

Volgend luik in de tentoonstellingen is een reeks lichtbeelden die Simon Vansteenwinckel maakte onder de naam “Wuhan Radiography
Het is een ware doorlichting van de stad Wuhan waar de covid epidemie vandaan kwam. Simon Vansteenwinckel vroeg zich bij het begin van de lockdown af hoe hij nu nog zou kunnen reizen. Google Street View liet hem toe om een venster op de wereld te maken. Wuhan, voor velen de stad die alle onheil over ons bracht, zou zijn inspiratie bron worden. Hij fotografeerde de stadsbeelden op zijn computerscherm en gebruikte hiervoor de Washi F-film, die normaal gebruikt wordt om medische röntgenopnamen te maken. Daardoor verkreeg hij een speciaal grof effect in zwart wit met overlappingen en met af en toe een lichtvlek als een zon aan de hemel maar die was afkomstig van de weerkaatsing van zijn lens op het scherm.
Die bijzondere beelden zijn te zien in een verduisterde ruimte precies of je in een filmzaal zit.

Wuhan Radiography” ©Simon Vansteenwinckel

En dan nog dit:

Tenslotte is er in de ruimte van de Galerie Du Soir, de reeks Pazea Sovni van Clyde Lepage . Het is een mix van documentaire en burleske performances.

In “La Boîte Noire” presenteert de Schotse Rebecca Jane Arthur de kortfilm Island flyer: A postcard from the Isle of Wight opgenomen met een super 8 camera in een aura van nostalgie op het bewuste kanaal eiland. De film is traag met overbelichte kleuren, een reisverhaal uit vroegere tijden .

 

PRAKTISCH

De tentoonstellingen lopen nog tot en met 18 september 2022
Open van dinsdag tot zondag van 10u tot 18u .
Place Pastur, 11 (GPS Place des Essarts) 6032 Charleroi (Mont sur Marchienne) Gratis parkeren.
Vanaf Station Charleroi-Sud bus 70, 71,170.
Standaardtarief 8 euro, kortingstarief 6 euro (65+, studenten, groepen, gratis voor -12.)

Alle info op https://www.museephoto.be/