Reporter ter plaatse: Firmin de Maître in de A Stichting

Graciela Iturbide bij haar iconische beeld van “Nuestra Señora de las Iguanas” 1979 ©Maitrise

Niet weinig fier was Astrid Ullens de Schooten Whetynail (stichtster en voorzitster van de A Stichting in Vorst/Brussel) om de eerste tentoonstelling van een nieuw jaar aan te kondigen. Ze pakt meteen groots uit met de Mexicaanse fotografe Graciela Iturbide (1942) en haar tentoonstelling Schaduwlijnen. Nadat ze vorig jaar in de Stichting Cartier in Parijs uitgebreid aan bod kwam brengt ze nu met een honderdtal werken een compleet overzicht van haar werk. Voor het eerst in België en dat tot 2 april 2023.

Graciela Iturbide

Nadat ze eerst trouwde en kinderen kreeg begon ze zich pas op haar dertigste in te wijden in de fotografie via haar filmstudies in de Universidad Autónoma de Mexico. Ze werd er opgemerkt door Manuel Alvarez Bravo (1902-2002), een gerenommeerd fotograaf in de filmindustrie, die haar mentor werd. *

Ze reisde naar Europa en ontmoete daar Henri Cartier-Bresson waarmee ze een zeer vriendschappelijke band opbouwde. Samen met hem en Alvares Bravo richtte ze de Mexicaanse Raad voor de Fotografie op. De wereld werd nadien haar werkterrein, meestal op uitnodiging voor het maken van sociale reportages. Haar reportagewerk moet je zeker in de categorie documentaire fotografie onderbrengen met meestal de Hasselblatt als toestel en in zwart-wit negatief. Haar werk is vooral gericht op het begrijpen wat Mexico echt is en was.

Daarnaast  was er specifieke interesses in de rol van de vrouw. Sinds 1979 richt ze zich o.a. naar de Zapotheken**, de oorspronkelijke bevolking van de staat Oaxaca in Zuid Mexico waar vrouwen machtsposities innamen en de traditionele rolpatronen vaak werden omgedraaid. Deze publicaties zijn nog steeds belangrijke onderdelen in haar tentoonstellingen en zijn opgenomen in veel collecties van musea. Naast deze oorspronkelijke bewoners van Mexico gaat haar aandacht nog naar een andere bevolkingsgroep namelijk de Seris indianen uit de Sonora woestijn gelegen tussen Mexico en Californië. Verder zijn er haar reeksen van natuurbeelden uit de Botanische tuinen in de stad Oaxaca waar een uitzonderlijke collectie cactussen huist.

Een mooie selectie uit haar werk is nu in de A Stichting te bewonderen en voor de echte volgers van haar werk is de cataloog uitgegeven bij haar tentoonstelling “Heliotropo 37” van vorig jaar in de Cartier Foundation een echt juweeltje.

 

Over de A Stichting

De “A Stichting“ tracht via de Fotografie onze hedendaagse  samenleving in vraag te stellen en verklaringen te zoeken. Ze bied ondersteuning  voor creatie, onderzoek en conservatie van het fotografische beeld.

De tentoonstelling kadert in het “Photo Brussels Festival” waar 35 locaties en 200 artiesten aan deel nemen. Het Festival loopt in principe tot 26 februari 2023 maar deze datum moet je wel met een korrel zout nemen!

(FDM)

*Bij filmopnamen maakte hij de foto’s, stilstaande beelden dikwijls geïnspireerd door het Mexicaans muralisme. Het waren beelden, destijds controversieel vooral omwille van  de socialistische boodschappen die op de oude koloniale gebouwen waren geschilderd.

**Zapotheken: oorspronkelijke bevolking van Zuid Mexico die succesvol de Azteken konden  afhouden maar wel door de Spanjaarden werden onderworpen.

 

PRAKTISCH

Graciela Iturbe: Schaduwlijnen
Open van woensdag tot zondag van 13 tot 18u.
Van Volxemlaan, 304.   1190 Brussel.
Algemene inkom 7€.  Studenten, leraren, senioren, werkzoekende 2€
www.fondationastichting.com

Astrid Ullens de Schooten Whetynail, stichtster en voorzitster van de A Stichting en Graciela Iturbide bij de poster van “Nuestra Señora de las Iguanas” ©Maîtrise
Graciela Iturbide bij belangrijke werken, links “Mujer Angel, Desierto de Sonora” 1979 en rechts “Carnaval- Tlaxal” Mexico 1974. ©Maîtrise
Madonna, Ciudad de México, 1980 ©Graciela Iturbide, avec l’aimable autorisation de Toluca Editions et de l’artiste
La ascensión, Chalmita, Estado de México, 1984 ©Graciela Iturbide, avec l’aimable autorisation de Toluca Editions et de l’artiste