Reportage: ‘Studio of Life’ van James Barnor

1. The Ever Young Studio, Jamestown, Accra 1956 ©James Barnor/Courtesy of Galerie Clémentine de la Féronnière

Tot 10 maart 2024 kun je het werk van de Ghanese fotograaf James Barnor (1929) bewonderen in het FOMU in Antwerpen. Onder de titel ‘Studio of Life’ krijgen we een belangrijke selectie uit zijn archief te zien, dat het Afrikaanse leven en de schoonheid ervan laat zien en de band die Barnor heeft met steden als Accra, Londen en Antwerpen.

Het was ook in Accra, de hoofdstad van Ghana, waar hij zijn professionele debuut (1949) afwerkte in homestudio ‘Ever Young’. Die plek was daarnaast een belangrijke ontmoetingsplaats voor jonge Ghanezen die zich wilden losrukken uit de klauwen van het Brits kolonialisme. Barnor ging echter ook vaak de straat op om beelden te maken. Hij slaagde erin om via foto’s van dans en muziek de vreugde en het plezier van Accra te tonen, en daarmee de hoop op onafhankelijkheid van de gewone Ghanees. Het succes van de reeks bracht hem in contact met het Zuid-Afrikaanse magazine DRUM, gekend omwille van hun bijdrage in de strijd tegen apartheid.

Covers van de Nigeriaanse edities van het magazine DRUM. Uit de “Bibliothèque Po Bordeaux” ©Maîtrise

 

Van Swinging London tot Agfa-Gevaert

Het jaar 1957 was het begin van zowel Barnors doorbraak als de onafhankelijkheid van zijn thuisland. Hij kreeg veel opdrachten en schoolde zich in Europa bij. Zo kwam hij in het Londen van de jaren ’60 terecht, waar hij inspiratie putte uit de Afrikaanse diaspora. Hij ontdekte kleurenfotografie en publiceerde zijn beelden van de afro-Britten bij DRUM. Ook zijn portretten van Muhammad Ali waren zeer gewild.

Muhammad Ali bereid zich voor op zijn gevecht tegen Brian London, Londen 1966. ©Maîtrise

Aan het einde van de jaren ’60 kwam Barnor naar Antwerpen om in de leer te gaan bij Agfa-Gevaert, indertijd een toonaangevende speler. Hier spitse hij zich toe op kleurenfotografie. Enkele foto’s die hij toen van Antwerpen nam, zijn nu te zien in de tentoonstelling.

Met verdiepte kennis en uitgebreidere ervaring keerde hij terug naar Ghana, waar hij een succesvolle studio oprichtte. Naast het fotograferen van de Ghanese cultuur, die in tussentijd gronding was veranderd, begon hij in de muziekwereld te werken. Zo maakte hij onder andere platenhoezen en portretten van muzikanten. Helaas kwam hieraan een einde door de politieke en economische crisis in de jaren ’70. Barnor trok weer naar Londen en liet de fotografie achter zich.

 

Twee foto’s van James Barnor gezien van op de tentoonstelling. Links 2 jonge dames gefotografeerd in de Ever Young studio na een huwelijksfeest. (eind jaren ’60) Midden ontbijt bij Roy Ankrah, bekende Ghanese bokser in Accra 1951. ©Maîtrise

Hoogbejaard en wereldvermaard

In 2004 werd er op Barnor’s 75ste verjaardag per toeval een kleine tentoonstelling georganiseerd. Hierdoor groeide de belangstelling voor zijn werk en sindsdien exposeert hij wereldwijd. In de tentoonstelling vertelt de ondertussen 94-jarige James Barnor talrijke, boeiende verhalen.

Fotomodel Margaret Obiri-Yeboah voor een Sick-Hagemeyer boetiek, Accra 1972. ©Maîtrise

Barnor’s werk krijgt steeds meer internationale erkenning. ‘Studio of Life’ geeft niet alleen een prachtig overzicht van zijn werk, maar tevens een stukje wereldgeschiedenis van de 20e eeuw vanuit een standpunt dat lang onderbelicht bleef. Nu in het FOMU tot 10 maart 2024.

werk van James Barnor in Fomu. Links : verkoopster van de Sick-Hagemeyer, Acca 1970. Rechts : Sophia Salomon, dochter van Barnor zijn huisbazin In de Accranese wijk Tip Toe 1972. ©Maîtrise.

(FDM)

Hoe kan je zelf James Barnors werk in het Fo

Waalsekaai 47, 2000 Antwerpen.
Dinsdag t.e.m. zondag 10 u – 18 u.
gesloten op 24, 25 & 31 dec. + 1jan.

Inkom €10, €6 – 26  en  gratis – 18.
www.fomu.be