Fotograaf in de kijker: Josefien Tondeleir

Wildcamera

De drang om te fotograferen

Authenticiteit’ is een sleutelwoord om het fotografische werk van Josefien Tondeleir, geboren in 1987, te omschrijven. Ze studeerde sociologie aan de Universiteit Gent, maar kon haar drang om te fotograferen nooit loslaten.

Als voornamelijk autodidactische fotograaf richt ze haar lens op onderwerpen die haar na aan het hart liggen. Natuur, dieren en haar eigen familie. Als stille waarnemer benadert ze haar onderwerp op een nieuwsgierige maar respectvolle manier.

Eind 2019 voor het eerst moeder worden had een grote impact op haar leven. Ze bracht het boek NEST uit.

NEST, een rauwe blik op het moederschap

Josefien monteerde door het hele huis twee valcamera’s (die vaak worden gebruikt om dieren in het wild vast te leggen). Het idee? Om zichzelf te documenteren tijdens de zwangerschap en daarna.

Het volstaat om te zeggen dat je geest er niet over nadenkt hoe je de perfecte foto kunt maken als je eigenlijk degene bent die aan het bevallen is. Je wilt niet nadenken over fotografie en een goede kadrering tijdens weeën of wanneer je bedwelmende pijn in en uit gaat. Dus Josefien, goed voorbereid, installeerde haar valcamera’s om de hele beproeving vast te leggen en zichzelf in het moment te overrompelen, transformerend.

“Kun jij je voorbereiden op het moederschap? De laatste nachten voor je geboorte dacht ik vaak aan de stilte voor de storm. Ik liet me helemaal onderdompelen in de rust, terwijl jij in mijn buik wroet. Ik wist dat mijn leven helemaal zou veranderen , maar je begrijpt het pas echt als je echt moeder bent geworden. Het is alsof je door een poort stapt en er is geen weg meer terug (gelukkig). Je weet wat je achterlaat, maar wat er gaat komen, is nog steeds een mysterie.’ – Josefien Tondeleir in NEST

Spanningen, verdriet, strijd en slaapgebrek

Haar foto’s schetsen een rauw en ongecensureerd beeld, waarbij ze de fotograaf gedurende negen maanden portretteert en de (menselijke) natuur op haar hoogtepunt laat zien. Omdat de camera’s Josefien geen genade lieten zien en elke beweging werd geregistreerd, werden er 86.000 foto’s gemaakt. Naast het vastleggen van ‘de daad’ zelf, werden deze camera’s een alziend oog: de foto’s vertellen een verhaal van euforie, maar ze leggen ook de dieptepunten bloot: spanningen, verdriet, strijd en slaapgebrek.

Deze eerlijkheid maakt de serie van Josefien zo opvallend. Niet alleen zullen jonge ouders de spanning en rillingen van de periode van negen maanden en de uiteindelijke apotheose ervan herkennen, zelfs de willekeurige waarnemer zal een viscerale reactie ervaren.

Dit boek pakt een klap uit en slaat je in het gezicht met de energie die alle nieuwe moeders op de been houdt: liefde.

The Breast Feed

In de reeks The Breast Feed brengt Josefien borstvoedende vrouwen in beeld. Tijdens de fotoshoots ontdekte ze dat niet enkel het beeld interessant is, maar ook het verhaal dat er achter schuilgaat. Elk verhaal is uniek en te waardevol om het niet te delen. Dus besloot ze om het niet bij een fotoreeks te houden, maar de vrouwen ook hun verhaal te laten vertellen.

Het project wil een community vormen rond het thema en zodra het weer kan ook fysiek samen komen.

meer op www.thebreastfeed.be