Reporter ter plaatse: Firmin bezoekt ‘Mon Temps’ van Peter Knapp

Knapp 3 ©Maîtrise

Als er één man veel in het werk stelde om duizenden vrouwen betaalbare, hippe en vernieuwende kledij te bezorgen, dan wel Peter Knapp (1931). Zijn uitzonderlijke prestaties in de grafische wereld en fotografie waren mede verantwoordelijk voor de omschakeling van Haute Couture naar Prêt à Porter. Dankzij de nieuwe overzichtstentoonstelling over zijn gigantische oeuvre, ‘Mon Temps’, kan je in Charleroi tot 26 mei 2024 al die hoogtepunten van de ‘Penseur d’images’ van dichtbij bekijken. Wij voorzien je alvast van een introductie.

Mon Temps

De Zwitser Peter Knapp werd tijdens zijn studie Toegepaste Kunst beïnvloed door Bauhaus en legde zich toen toe op typografie, schilderkunst, fotografie, druktechnieken en lay-out. Nadat hij afstudeerde, ging zijn carrière in een rotvaart vooruit. Tijdens zijn eerste job als decorateur in de grote huizen op de Champs -Elysées werd hij opgemerkt door de Galeries Lafayette, waar hij ook al vlug artistiek directeur werd. Hij vernieuwde er de typografie en gaf er de voorkeur aan fotografie in plaats van getekende en geschilderde decors in etalages. Zijn foto’s waren geen stijve studio-opnamen of shoots aan historische gebouwen en oogden daarom heel vernieuwend.

Covers met grafische en veelkleurige hoogstandjes  ©Maîtrise

In 1958 nam hij de wereldtentoonstelling in Brussel er ook eventjes tussen, door bij verschillende paviljoenen actief te zijn. Ondertussen schilderde hij werken die in New York succesvol waren – een loopbaan in ijltempo, we zeiden het al. Toen hij later creatief directeur werd bij modeblad Elle, bouwde hij het mee uit tot een wereldspeler. De hoge kwaliteit aan illustraties vulde hij aan met bijdragen van intellectuelen zoals Simone De Beauvoir, Marguerite Duras en Françoise Sagan. Al snel werd het in meerdere talen verspreid, en op zijn hoogtepunt was er een oplage van steeds twee miljoen exemplaren.

In het fotomuseum: links een beeld voor Courrèges uit ’79, rechts een met twee zwangere vrouwen uit een reeks ©Maîtrise

Knapp ontwierp toen hoogst originele formats, zoals foto’s die doorliepen over twee pagina’s en gedurfde perspectieven innamen. Voor zijn studiobeelden liet hij modellen in de lucht zweven of hen op lichtgevende tafels liggen. Ook zijn impact zweefde langzaamaan tot ver voorbij het blad: modeontwerpers brachten zijn ideeën tot leven in de vorm van toegankelijke mode voor jonge mensen, voornamelijk vrouwen. Kleurrijke, gewaagde en betaalbare kledingstukken vonden hun weg naar de mainstream.

Binnenbladzijden van de magazines ELLE ©Maîtrise

In 1966 sloot hij het hoofdstuk bij Elle af, om als artistiek directeur te werken voor de collecties van Courèges en Ungaro, terwijl hij bijkluste als zelfstandig fotograaf voor Vogue, Stern en de Sunday Times. Vanaf 1983 tot 1994 gaat hij aan de slag als lesgever, aan de École Supérieure des Arts Graphiques in Parijs.

Modellen op een lichtgevende achtergrond, verspreid over twee bladzijden ©Maîtrise

Zelfs vandaag, als pensioengerechtigde, laveert deze ondertussen 93-jarige zich schilderend en fotograferend tussen Parijs, New York en thuisland Zwitserland.


(FDM)

Wil je de expo in het fotomuseum van Charleroi zelf bezoeken? 

Musée de la Photographie – Fotomuseum, Waalsekaai 47, 2000 Antwerpen.
Dinsdag t.e.m. vrijdag: 9u – 17u. Zaterdag-zondag: 10u-18u
Inkom €8,  €6 voor zestigplussers en gratis voor min-twaalfjarigen.

www.museephoto.be