Sfeerverslag Dag van de Sociale Fotografie 2024
Zaterdag 30 november was het verzamelen geblazen in de Ateliers des Tanneurs in Brussel voor Dag van de Sociale Fotografie. Een sociaal-kritisch programma van 13u30 tot 18u30, met een gezellige receptie achteraf.
Tijdens die dag stelde Linx+ onder meer de resultaten voor van zijn sociale fotowerking. Linx+ heeft immers heel wat te bieden voor de sociaal bewogen fotograaf. Jaarlijks worden er twee wedstrijden georganiseerd: de wedstrijd voor Bewogen Fotografen en de Grote Prijs voor Sociale Fotografie. Daarnaast richt Linx+ zich op specifieke projecten die een bepaalde doelgroep aanspreken, waarbij fotografie als middel wordt gebruikt om jezelf uit te drukken en er sterker van te worden. Zo organiseerde Linx+ al projecten met mensen in detentie in de gevangenis van Oudenaarde en met mensen in een asielprocedure. Momenteel lopen er projecten met mensen met een beperking, en binnenkort start er een project met mensen met jongdementie.
In dit kader waren ook socio-cultureel werker Akin Beyazi en fotograaf Yannick Schepers uitgenodigd om hun project voor te stellen op de Dag van de Sociale Fotografie. Met hun project ‘Onderbelicht’ lieten zij mensen die het financieel moeilijk hebben beelden maken van hun eigen leven. Dit succesvolle project resulteerde in een tentoonstelling in het station van Sint-Niklaas. Akin en Yannick zijn de Dag van de Sociale Fotografie erg genegen, want vorig jaar hebben ze elkaar op die dag leren kennen en is hun samenwerking begonnen.
Vervolgens werd het woord gegeven aan twee laureaten van de Grote Prijs voor Sociale Fotografie. Koen Verbruggen werd geselecteerd met zijn aangrijpende reeks over Willy. Op treffende wijze bracht hij de laatste maanden van het leven van Willy, een man die leed aan dementie, in beeld. Mies Cosemans, die dit jaar de wedstrijd won, toonde op een indringende manier het leven in de vrouwengevangenis in Hasselt. Beide fotografen richten zich niet enkel op technische perfectie, maar creëren beelden die raken en iets in gang zetten. Een interview met Mies is te lezen in ons gloednieuwe fotomagazine ‘Rauw’, dat die dag ook aan het publiek werd gepresenteerd. Het magazine is te bestellen via onze website en is binnenkort ook verkrijgbaar in de Standaard Boekhandel.
Naast de geselecteerde fotoreeksen van de laureaten van de Grote Prijs voor Sociale Fotografie zijn ook de foto’s van de deelnemers aan de wedstrijd voor Bewogen Fotografen te zien in dat magazine, evenals een aantal interviews, onder meer met topfotografen John Vink en Carmen De Vos.
Carmen De Vos was overigens de centrale gast tijdens het avondgedeelte van de Dag van de Sociale Fotografie. Op het eerste gezicht maakt zij prikkelend en licht erotisch werk, maar vergis je niet: haar werk heeft een feministische grondslag, waarbij ze de vrouw in al haar waarde wil tonen, gegarneerd met een fantasierijke saus. Zo ontdekte ze dat zwangere vrouwen in de kunstgeschiedenis nauwelijks aan bod komen en enkel stereotiep worden afgebeeld. Daarom besloot ze een fotoboek te maken waarin zwangere vrouwen speels en frivool worden afgebeeld. Carmen, die zichzelf omschrijft als creatief, ongeduldig en veelzijdig, maakt kleurrijke en felle beelden als reactie op de toenemende grauwheid.
Veerle Vandelacluze en Patrick Vanderlooven kregen ook het woord om hun inclusieprojecten voor te stellen. Veerle gaf workshops aan gedetineerden in de gevangenis in Oudenaarde, terwijl Patrick enkele mensen uit het asielcentrum in Diegem meer vaardigheden in fotografie bijbracht. Patrick zag de deelnemers echt elke week groeien. Veerle was aangenaam verrast door de vriendschap en de warmte die er binnen de gevangenis heerst. Ze hoopt dat de foto’s kunnen bijdragen aan het doorbreken van de verkeerde percepties die vaak over die plek bestaan. De deelnemers vonden het jammer dat het project na acht weken afgelopen was. Gelukkig komt er van beide projecten binnenkort een tentoonstelling waarbij de deelnemers trots hun werk aan het publiek kunnen tonen.
Ton Bil was de eerste winnaar van onze gloednieuwe essaywedstrijd. In zijn essay wijst hij erop dat we ons nauwelijks bewust zijn van hoe verslavend Instagram en sociale media zijn. Ze werken in op de hersenen en zorgen voor constante dopamine-shots.
Ook werden de winnaars van onze wedstrijd voor Bewogen Fotografen in de bloemetjes gezet. Het thema van de wedstrijd was ‘Iedereen Mee?’ De terechte winnares was Mandy Molenbroek. Zij maakte een beeld over een schoonmaker in Antwerpen-Noord, omdat zij vindt dat zijn harde werk ook wel eens gezien mag worden. Want, zo vertelde ze ons, wat zijn we immers zonder deze mensen?
Ten slotte werd het nieuwe thema van de volgende wedstrijd gelanceerd: ‘Mobili-tijd of Mobili-strijd’. De vraag is of pendeltijd een moment van me-time is of juist een eindeloze strijd tegen de klok. Mobiliteit raakt ons allemaal. Je fotografisch antwoord op die vraag kan je tot 1 juni inzenden. Alle info vind je vanaf 1 februari 2025 op www.linxplus.be.
De coördinator van Linx+, Sandra Temmerman, vatte de kern van de dag mooi samen: ‘Onzichtbare verhalen zichtbaar maken, dat is wat we doen met onze fotowerking om zo ook mensen als Willy een stem te geven.’ Overladen met positieve prikkels ging iedereen tevreden naar huis, met veel bagage om sociale fotografie levendig te houden.
Hendrik Braet