Reporter ter plaatse: Firmin in Brussel

100 JAAR IN PORTRETTEN 

Tot zondag 2 juli 2023 is er in de A Stichting in Brussel een fototentoonstelling waar het cijfer 100 een belangrijke rol speelt. Kunstenaar fotograaf Hans-Peter Feldmann stelt namelijk 100 portretten voor van mensen tussen de 0 en 100 jaar. 

Hans-Peter Feldmann (1941) is geboren in Duitsland, studeerde fotografie en gaat hier conceptueel mee aan de slag. Zijn werk bestaat uit alledaagse beelden die hij verzamelt en verwerkt tot series. Hij is de pionier van het kunstenaarsboek. Zo creëerde hij 35 “prentenboeken” over de meest diverse onderwerpen tussen 1968 en 1974. Nadien  bleef hij verder actief bezig met boeken, tijdschriften en reeksen waarvan de serie “100 Jahre” nu in de A-Stichting geëxposeerd wordt.

Zijn idee was om honderd geposeerde portretten te maken van mensen, jonge en oud. Hij legde hen telkens ongedwongen vast in hun dagelijkse omgeving, op het werk of in hun vrije tijd. In deze unieke reeks die begint met een eerste portret van een baby van 8 weken en eindigt met het beeld van een guitige honderdjarige, speelt regelmaat een rol. De geportretteerden verschillen namelijk telkens één jaar. Zo brengt Hans-Peter elk levensjaar in beeld.

Begin van de reeks  met de reeks met de baby van 8 weken  ©Maîtrise

Einde van de reeks met de 100 jarige vrouw  ©Maîtrise

 PRAKTISCH

100 Jahre, tot zondag 2 juli ‘23
Open van woensdag tot zondag van 13 tot 18u.
Van Volxemlaan 304, 1190 Brussel.
Standaard prijs 7€
Studenten, leraren, senioren, werkzoekenden 2€
Tickets en info via www.fondationastichting.com

 

DE BAND TUSSEN MENS EN NATUUR IN BEELD GEBRACHT

In HANGAR, een andere Brusselse Fotografietempel, vind je tot en met dinsdag 8 augustus 2023 een tentoonstelling met een documentaire benadering. In 3 artistieke projecten met veel videokunst, waaraan vele fotografen/artiesten deelnemen kan je de band tussen mens en natuur gaan bewonderen.

Een eerste project is Melting Islands. Dit project kaart de uitdagingen aan waarmee eilanden geconfronteerd worden. Het smelten van het ijs en de dreiging op de zandkusten tasten de eilandgemeenschappen en de ecosystemen aan, zowel tropisch als arctisch. Bij het ontdooien van ijsvlakten komen broeikasgassen vrij die bijdragen aan de klimaatopwarming.

Beeld uit de serie “La Firme” met beelden van het Britse eiland Tristan da Cunha in het zuiden van de Atlantische Oceaan ©Richard Pak (FR, 1972)

 

Beeld uit de serie Moving sand/Cape Verde. Hier aandacht voor de grondstof die na water het meest wordt ontgonnen namelijk zand. De overconsumtie ervan en de grootschalige winning op dit eiland doet de plaatselijk bevolking kreunen. ©Mathias Depardon (FR, 1980)

 

Replica Falsifica is een project van Paul D’Haese in de vorm van een kunstenaarsboek. Zijn foto’s in het boek zijn een wandeling door bijzondere landschappen die zwart-wit zijn geprint op een betonachtig karton. Ze schommelen tussen fictie en realiteit.

 

Gedeelte van het boek “Replica Falsifica” met foto’s tussen fictie en realiteit. ©Maîtrise

 

Echoes of Tomorrow  laat ons de oerkracht van de natuur bewonderen via Macro-ecologie. Het hoogtepunt in de reeks is de video “Anoxie verte” die ons meeneemt naar kleine levensvormen die bestand zijn tegen menselijke plagen. (Deze tentoonstelling slechts tot 10 juni 2023)

 

Oyster Mushroom Orchestra, 2022, ©De Anima and Adem Elahel.

 

Paddstoelen zetten via frequenties, die door hen gaan, van elektrische signalen om in geluidsgolven. ©Maîtrise.

(FDM)

PRAKTISCH

Hangar
Kasteleinplein 18, 1050 Brussel
Meer info via contact@hangar.art
Tickets via Tickets — Hangar
Open van dinsdag t.e.m. zaterdag  12u00 – 18u00
Standaard prijs €7,00, reductietarief  €5,00