Kevin – Bierbrouwer (en meer!)

Waar jij een probleem ziet, ziet Kevin een oplossing. Want hoe moeilijk kan het zijn?
Kevin wist al tijdens zijn schooltijd dat zijn passie lag bij het creëren. Na het behalen van zijn master in grafisch werk ging hij aan de slag in de reclamesector, maar tegelijk richtte hij ook een platenlabel op. Hij wist nog niet precies wat hij wilde doen, maar één ding stond vast: een kantoorbaan was niets voor hem. Daar begon de eerste uitdaging.
In de muziekwereld kwam hij in contact met zeefdrukkerijen, en zo groeide zijn interesse in T-shirtontwerp. Die passie ontstond uit frustratie: drukkerijen waren terughoudend bij ontwerpen die buiten de lijntjes kleurden – zoals prints die doorliepen op de mouwen. Kevin dacht: “Dan doe ik het zelf wel” – en startte zijn eigen zeefdrukkerij. Die beslissing leverde hem prompt een tweede plaats op bij de Urban Crafts Awards.
Voor Kevin betekende dat veel meer dan een erkenning: hij kwam terecht in een community van makers, waar vriendschappen en samenwerkingen uit voortkwamen. Uit die contacten vloeiden ook workshops voort, die hij over heel Vlaanderen gaf. Die workshops waren voor hem geen bijverdienste, maar een manier om zijn passie te delen – wat voor hem de belangrijkste motivatie was. Diezelfde passie leeft voort in zijn huidige job in het onderwijs.
Corona bracht het T-shirtverhaal even tot stilstand, maar het leeft nog. Kevin is er nog niet klaar mee: “Het is te leuk om helemaal te begraven.”
Van grafisch ontwerper tot bierbrouwer
Vandaag prijkt er een ander etiket op zijn visitekaartje: bierbrouwer. Hoe komt een grafisch ontwerper daarbij terecht? Opnieuw via het typische parcours van een maker: kijken, onderzoeken en ondernemen.
Toen Kevin een huis kocht in Leuven, raakte hij gefascineerd door de naam van zijn straat: La Vignette. Waarom een Franse naam in het hart van Vlaanderen?
“Mijn buren keken me vreemd aan toen ik hen vroeg waar de naam vandaan kwam. Niemand leek zich daar ooit vragen over gesteld te hebben. Maar ik ben nu eenmaal kinderlijk nieuwsgierig. Ik wil altijd weten: waar komt iets vandaan? Hoe wordt iets gemaakt?”
Zijn onderzoek in de archieven leerde hem dat La Vignette ooit de grootste brouwerij van Leuven – en zelfs van het land – was. Reden genoeg om een projectvoorstel in te dienen voor een muurschildering ter herinnering. Maar daar bleef het niet bij: hij ontdekte een oud recept uit 1851 en raakte opnieuw geboeid. Via toeval – en nieuwsgierigheid – leerde hij een brouwer kennen. En zo werd iemand die niet eens bier dronk, ineens zelf brouwer.
Maar het maken, het creëren, bleef centraal staan. Naast het brouwen zette Kevin ook een designstudio op, waarmee hij onder meer etiketten ontwerpt voor andere brouwers.
“Ik werk veel samen met mensen die hun passie niet altijd goed onder woorden kunnen brengen. En ik help hen om dat toch te doen, via vormgeving.”
Passie als motor
Kevin doet alles vanuit passie. Het zijn de positieve reacties die hem het meeste voldoening geven. Zijn bier werd gebrouwen, en hij dacht dat het project daarmee misschien afgerond was. Maar toen zijn product – een Straffe Streek-bier – opduikte in het televisieprogramma Dagelijkse Kost, veranderde alles.
“En dan kiezen ze míjn bier om te gebruiken in een tv-programma. En dan spreken ze er ook nog zulke mooie woorden over uit. Dat zijn van die momenten… dat is echt onbetaalbaar.”
“Ik ben eigenlijk nooit een grote bierdrinker geweest – tot ik zelf begon te brouwen,” vertelt hij. “Veel andere brouwers beginnen vanuit een passie voor smaken, hop en gist. Bij mij kwam het vanuit een verhaal. En van daaruit is die passie gegroeid – en sterker geworden.”
Kevin noemt zichzelf liever een Wondernemer dan een ondernemer. Alles wat hij doet, komt voort uit nieuwsgierigheid en liefde voor het maken. Zelfs nu hij een overnamebod heeft gekregen voor zijn bierproject, voelt hij dat het verhaal nog niet klaar is. Want: passie is niet te koop.
Hij is een echte doener. Toen hij ontdekte dat je bierglazen pas vanaf 500 stuks kon laten graveren, zocht hij zelf uit hoe het moest – en etste hij zijn glazen gewoon zelf. Binnen de bierwereld is hij dan ook niet de klassieke brouwer, maar hij wordt met open armen ontvangen door de gemeenschap van kleine brouwers. Voor hem belangrijk, want die uitwisseling – het discussiëren, projecten bedenken – houdt hem scherp. Het staat nooit stil.
Een primeur: Kevin is momenteel aan het onderzoeken of er iets mogelijk is met brood en bier, twee producten met dezelfde basisingrediënten. Gewoon, uit interesse.
Of zoals hij het zelf zegt aan het einde van het gesprek:
“Ik denk dat mensen die mijn verhaal lezen wel zullen begrijpen dat ik altijd opensta voor samenwerkingen en gekke ideeën. Dat zijn de dingen die het leven leuk maken. Ik ben sowieso benieuwd naar het verhaal van anderen – dat zit er al in sinds mijn kindertijd.”
Zelf proeven van Kevins witbier? Dat kan hier!