ID photo agency: een duurzaam fotoagentschap van bij ons

Lieven Van Assche Joost De Bock Imagedesk photo: Alex Vanhee 20100617

Vele professionele pers- en documentaire fotografen zijn aangesloten bij een fotoagentschap. Maar wat doet zo een agentschap precies? We hadden een gesprek met Lieven Van Assche die samen met Joost De Bock de bezieler is van ID photoagency. Een agentschap van ‘bij ons’, opgericht tussen pot en pint en met een focus op duurzaamheid.

Wat doet ID photoagency precies?

Lieven: “ID/ photo agency verzamelt het archief van meer dan honderd fotografen. Intussen zijn er bijna twee miljoen beelden van hen beschikbaar. Klanten kunnen deze foto’s aankopen voor online gebruik of voor gebruik in gedrukte vorm zoals in kranten, magazines of andere doeleinden. Fotografen blijven volledig eigenaar van hun beelden en krijgen 90% van de verkoopprijs terug. Je moet ID/ zien als een verzameling van honderd kleine agentschappen, want zo zien wij een fotograaf, als een klein agentschap, want de fotograaf kan zelf foto’s voorstellen en verkopen.”

Daarnaast verdeelt ID/ photo agency alle opdrachten die centraal binnen komen onder deze 100 fotografen.
Jullie zijn een duurzaam agentschap, wat houdt dit precies in?

Lieven: “We zijn duurzaam omdat de fotograaf steeds alle auteursrechten behoudt, zowel voor zijn archiefbeelden als voor de beelden die in opdracht gemaakt worden. De fotograaf ontvangt 90% van de verkoopprijs, dat is echt uniek.  ID/ photo agency is het enige foto-agentschap ter wereld die 90% terugstort naar de fotograaf. De meeste agentschappen zitten tussen de 10 à 50% voor de fotograaf.”

Was hier nood aan?

Lieven: “Er is absoluut nood aan transparantie bij de verkoop van foto’s. In een tijd waarin veel agentschappen met abonnementen werken, en de fotograaf daar weinig voordeel uit haalt, is het belangrijk om de auteur centraal te zetten. Denk maar aan Spotify bijvoorbeeld, die muzikanten te weinig betaalt voor hun content.

Er is nu al veel protest vanuit de muziekwereld, dit businessmodel zal niet blijven duren. Ook bij foto’s is het belangrijk dat de auteur, fotograaf voldoende betaald wordt voor zijn werk.”

Joost en Lieven © IDPhotoagency

Hoe zijn jullie ertoe gekomen om  ID op te richten?

Lieven: “Tussen pot en pint tijdens de start van de Gentse Feesten in de zomer van 2009 beslisten we,  Joost De Bock en ik, om gezamenlijk een archief te maken zodat hun klanten zelf de nodige foto’s konden downloaden. We zagen elkaar dagelijks voor opdrachten. Joost, bedreven in het maken van sites, werkte het online archief uit. Bij het in gebruik nemen beslisten we om deze archiefsite te delen met onze collega’s. Na een eerste vergadering in Brussel beslisten alle 15 aanwezige fotografen om mee in te stappen in dit initiatief. Zo werd Imagedesk geboren.”

Hadden jullie zelf er genoeg van om persfotograaf te zijn?

Lieven: “Nee hoor! Ik ben nog dagelijks op pad om foto’s te maken, uiteindelijk is dat mijn grote passie. We hebben ID/ opgericht uit eigen noodzaak en nadien gedeeld met de collega’s. Het klopt dat we de afgelopen 15 jaar een dubbele full time hebben, maar dat doen we met plezier. We weten dat we hiermee veel fotografen helpen, en het beroep opwaarderen.”

Zien jullie AI als een bedreiging?

Lieven: “Vier jaar geleden zagen we dat onze archiefsite door de Big Tech bedrijven zoals Google en Meta werd opgegeten. We hebben toen onmiddellijk alle poorten gesloten langs waar deze bedrijven de foto’s konden indexeren. Het was duidelijk de bedoeling om onze foto’s, die allemaal een prima beschrijving hebben, te gebruiken om AI tools te trainen. In dat opzicht is AI een bedreiging.

Als fotograaf is AI een bedreiging als je werk niet rechtstreeks gelinkt is aan nieuws en/of portret. Voor nieuws en portret zie ik de komende decennia geen bedreiging omdat onze klanten foto’s willen die echt zijn en dus vrij van artificiële inmenging.

Voor alle toepassingen waar het vroegere Photoshop voor gebruikt werd, is AI wel een bedreiging. Het zorgt voor onbegrensde mogelijkheden die voorlopig nog geen geld kosten en die de fotografen overbodig maakt.”

Wat brengt de toekomst voor ID? 

Lieven: “We leven in een beelcultuur: als het niet op beeld staat, geloven de mensen niet dat het bestaat. Dat geldt ook voor portretten. Onze klanten willen zeker zijn van de echtheid van de beelden en hebben nood aan het meest recente portret. Dat zijn nu juist de zaken waar onze fotografen goed in zijn. Zolang de fotograaf mee blijft met de technische evoluties, zoals drone, filmen etc, zal er nood zijn aan fotografen. Iedereen kan inmiddels lezen en schrijven, maar dat zorgde er de afgelopen 2000 jaar niet voor dat schrijvers en journalisten zonder werk zaten. Dat is voor fotografen net zo, wij kunnen snel en creatief de wereld in een kader stoppen en dat blijft een ongelooflijke kwaliteit.”

Bedankt voor het interview en de kennismaking, Lieven!


Hendrik Braet