Nieuwe deelnemers betrekken
Hoe bereik je nieuwe deelnemers?
Afhankelijk van het thema van de activiteit kan je soms via andere organisaties promotie maken. Je krijgt dan misschien wel nieuwe deelnemers op je activiteit.
Wie?
- Jonge generatie
- Oudere generatie
- Beide doelgroepen kan je bereiken via websites, sociale media, brief en e-mail.
- De jongere generatie bereik je via Instagram, TikTok en Facebook. Je kan deze bereiken als je een duidelijke boodschap hebt die aansluit bij je groep.
- De oudere generatie bereik je het best via een brief die gemakkelijk leest. Ook via Facebook, maar in mindere mate.
Hoe?
- Via een bijeenkomst kan je informatie verstrekken over wie je bent, wat je doet en wat je wil.
- Je kan jezelf als aanspreekpunt benoemen (velen gaan snel zeggen: ik doe mee omdat ik je ken).
- Indien je organisatie een website beheert, kan je ook via deze weg informatie verstrekken. Hou je website steeds up-to-date (activiteiten, contactgegevens…).
- Ook door flyers uit te delen of een artikel in een plaatselijk krantje te plaatsen kan je geïnteresseerden bereiken.
- Hou het leuk en laagdrempelig – deze eventuele geïnteresseerden zijn nodig om in de toekomst een activiteit te laten slagen.
- Aan hen kan je ook vragen om hun vrienden aan te spreken.
- Je kan een groepje opstarten en mits goede afspraken meerdere geïnteresseerden aanspreken.
Zorg voor een warm onthaal van nieuwe gezichten
- Het is meestal niet evident om als nieuwkomer bij een bestaande groep aansluiting te vinden.
- Weet dat tijd maken bij het binnen komen en eventueel laten aanschuiven bij een groepje voor sommige mensen lukt, maar ook niet voor iedereen vanaf de eerste keer.
- Als mensen met twee of meer komen, haal die dan zeker niet uit elkaar! Voorzie desnoods een extra tafel.